فرسایشی شدن جنگ و چالش‌های اقتصادی طولانی مدت برای اشغالگران صهیونیستی 

کارشناسان اقتصادی بر این باورند اگر تشدید تنش‌های اخیر به یک جنگ طولانی‌تر و شدید‌تر تبدیل شود هزینه  سنگین تری بر فعالیت‌ها و رشد اقتصادی رژیم صهوینسیتی خواهد داشت.
کد خبر: ۱۴۷۷۷۴۰

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، افزایش تنش‌های اسرائیل علیه لبنان و گسترش حملات و بمباران‌های متقابل، ایجاد رعب و وحشت در دو طرف مرز را به دنبال داشته است. درحالی‌که اقدامات پیشگیرانه‌ای از سوی دولت لبنان به چشم نمی‌خورد و تنها اقدامات آن محدود به امدادرسانی، کمک‌های اولیه و ارائه خدمات درمانی به مجروحان این رفتار‌های خصمانه می‌شود.

 رهبران جبهه داخلی رژیم اشغالگرقدس، اصلاحاتی را نسبت به دستورالعمل حفاظت از شهرک‌نشینان در برابر حملات نیرو‌های مقاومت اِعمال کردند.  

این اصلاحات  شامل:
- جلوگیری از تجمع بیش از ده نفر در خارج از منزل
 - ممنوعیت کار به جز در مکان‌های نزدیک به پناهگاه‌ها
-تعلیق فعالیت‌های درسی در مناطق درگیری

باید یادآور شد  این دستورالعمل‌ها برای شهرک‌نشینانی است که در اماکن مرزی در تماس مستقیم با لبنان، کل منطقه الجلیل، جولان اشغالی سوریه، خلیج حیفا و دره‌های شمالی تا بیت شیعان، یعنی حدود ۶۳ کیلومتری داخل فلسطین اشغالی از لبنان، قرار دارند و همچنین منطقه اشغالی در شمال ـ که پیرو دستورالعمل جدید است ـ حدود ۴۵۰۰ کیلومتر مربع از کل سرزمین اشغالی فلسطین را دربر می‌گیرد.

 براساس آمار‌های سال ۲۰۲۱ م، بیش از یک و نیم میلیون نفر در آن منطقه زندگی می‌کنند. این منطقه شامل شهر‌هایی است که در تماس مستقیم با مرز لبنان هستند؛ مانند کریات شمونا (با جمعیت ۲۲ هزار نفر) و ناهاریا (با جمعیت ۶۱ هزار نفر). به‌علاوه کل الجلیل، دره یزرعیل و جولان اشغالی سوریه را دربر می‌گیرد که ایجاد موانع در فعالیت آن، تأثیر بزرگی بر اقتصاد اسرائیل می‌گذارد.

این نکته حائز اهمیت است طبق گزارشی که وب‌سایت اسرائیلی «کالکالیست» منتشر کرده، پاسخ‌های اخیر حزب‌الله به حملات اسرائیل و گسترش مساحت هدف‌گیری پایگاه‌های نظامی و امنیتی به کریات، دره یزرعیل و دریاچه طبریا، منجر به تعطیلی بیش‌از‌پیش فعالیت‌های اقتصادی در شمال فلسطین اشغالی شده است.

بررسی‌ها توسط منطقه شمالی انجمن صنعتگران  اسرائیل نشان می‌دهد که حدود ۴۰ درصد از کارخانه‌های این منطقه نیمه‌تعطیل بوده و ۱۵ درصد آن به‌طور کامل تعطیل شده است. براساس داده‌های اتحادیه تولیدکنندگان در حیفا و شمال، حدود ۳۵۰ کارخانه در این منطقه وجود دارد که هرکدام  بیش از بیست کارگر دارند. اما مدیر اجرایی یکی از آن کارخانه‌ها می‌گوید که میانگین حضور کارگران در کارخانه‌هایی که همچنان در حال فعالیت هستند، در روز‌های اخیر از ۷۰ درصد فراتر نمی‌رود. باید یادآور شد پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه تعلیق تحصیل در مدارس به دلیل ضرورت ماندن والدین در خانه، مراقبت از فرزندان خود یا اقامت در نزدیکی پناهگاه‌ها، میزان غیبت از محل کار افزایش یابد. گفتنی است بسیاری از مدارس تصمیم گرفته‌اند همانند آنچه در مدت همه‌گیری کرونا اتفاق افتاد، به شیوه آموزش از راه دور تغییر یابند.

چنانکه از گزارش‌های متعدد مطبوعات عبری برمی‌آید، اغلب مغازه‌ها در سراسر مناطق درگیری بسته هستند که تا حدی به دلیل محدودیت‌هایی است که رهبران جبهه داخلی نسبت به تجمعات اعمال کرده‌اند. همچنین از آخر هفته گذشته، حریم هوایی خَدرا و شمال برای کاهش ریسک پرواز در شرایط افزایش روزافزون فعالیت نیروی هوایی در شمال و فعالیت محسوس سامانه‌های پدافند هوایی برای رهگیری موشک‌ها و پهپادها، بسته شده است که براساس همان گزارش‌ها، منجر به خسارت و خطر بیشتری می‌شود.

شواهد اینگونه نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر تصمیم دارد حدود ۶۱ هزار شهرک‌نشین را از شهرک‌های نزدیک به مرز لبنان بیرون کند. هزاران خانواده‌ای که مشمول دستور تخلیه نمی‌شدند نیز ترجیح دادند داوطلبانه به مناطق دور از مرز‌ها فرار کنند.
 رصدگران میدانی پیش‌بینی می‌کنند که افزایش اخیر تنش‌ها موجب افزایش تعداد شهرک‌نشینان آواره شود. برخلاف ادعای رژیم اشغالگر که بازگشت آوارگان از شمال را یکی از اهداف جنگ حاضر می‌داند.

در ادامه باید افزود  با توجه به حاصلخیزی خاک و افزایش میانگین سالانه بارندگی در الجلیل، کشاورزی مهم‌ترین بخش اقتصادی آن به شمار می‌آید. از مهم‌ترین محصولات آن نیز می‌توان حبوبات، سبزیجات، میوه‌جات و زیتون را نام برد همچنین 
یکی دیگر از بخش‌های مهم اقتصادی، دامپروری است که به دلیل گستردگی مراتع طبیعی و وسعت پوشش گیاهی رواج دارد این منطقه همچنین به صنایع دستی و غذایی معروف است.

افزون بر این دستورالعمل‌ها شامل دره بسیار حاصلخیز یزرعیل هم می‌شود که مهم‌ترین دره در منطقه شمالی و واقع در جنوب الجلیل است. این دره بدون شک قلب کشاورزی شمال فلسطین  اشغالی است و به لطف محصول گندمی که در آن می‌روید، واقعاً به‌عنوان «سبد نان»  جامعه اشغالگران محسوب می‌شود.

در کنار این‌ها دره یزرعیل، دارای مزارع پنبه، آفتابگردان، درختان زیتون، استخر‌های پرورش ماهی و مزارع دامداری است. کشاورزان در آن منطقه لوبیای سفید، نخود، هندوانه، لیمو، لیموترش و گیلاس می‌کارند و منبع اصلی [تولید]لبنیات است.

باید  افزود کشاورزی همچنین بخش اصلی اقتصاد جولان را شامل می‌شود. به لطف خاک حاصلخیز و زیرساخت‌های گسترده کشاورزی، محصولات جولان از باکیفیت‌ترین تولیدات کشاورزی  در سرتاسر  سرزمین‌های اشغالی و حتی در کل جهان به حساب می‌آید. در این منطقه میوه‌جات، سبزیجات و گل کشت شده و گوشت و شیر تولید می‌شود. همچنین، پانزده مخزن مصنوعی در جولان هست که آب باران را برای آبیاری مزارع جمع‌آوری می‌کند.

 همچنین در راستای افزایش بالقوه مالیات و کاهش هزینه‌های دفاعی برای تامین مالی و نیاز‌های ارتش می‌تواند به رشد اقتصادی رژیم صهیونسیتی آسیب برساند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد بیرون از منطقه شمالی، اگرچه دستورالعمل‌های رهبران جبهه داخلی صهیونیستی  تمام منطقه حیفا را دربر نمی‌گیرد؛ اما حیفا شاهد آماده‌باشی است که آن را به یاد جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ م. می‌اندازد. شایان ذکر است که این شهر به تنهایی جمعیتی حدود ۶۴۰ هزار نفر (در سال ۲۰۲۱ م.) داشته است. همچنین خلیج حیفا بزرگ‌ترین بندر دریایی اسرائیل، مجتمع پالایشگاهی نفت‌بازان، کارخانه بزرگ کود و شماری از مخازن نفت خام در سواحل دریا را دربر می‌گیرد و شامل ترکیبی از کارخانه‌ها، انبار‌ها و کارگاه‌ها می‌شود.

به گفته راسانه‌های عربی- عبری، از زمان اعلام دستورالعمل‌های رهبران جبهه داخلی، بیمارستان رمبام در حیفا ـ که بزرگ‌ترین بیمارستان در شمال اسرائیل است ـ برای ادامه فعالیت به یک پارکینگ زیرزمینی منتقل شده است. علاوه‌براین، در پی سناریو‌های مطرح در رسانه‌های اسرائیلی درباره احتمال بمباران این بندر، سرعت ناوبری دریایی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

 وضعیت آماده‌باش فعلی در بندر حیفا نیز ممکن است به همه تأسیسات راهبردی  رژیم صهیونسیتی ـ ازجمله سکو‌های استخراج گاز ـ به‌ویژه میدان کاریش در نزدیکی مرز لبنان و میادین گازی نزدیک حیفا، گسترش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها